[Erdélyi Magyar Adatbank]

Hornyik Miklós: A Délbácska története (1920–1929)
[Erdélyi Magyar Adatbank]

Hornyik Miklós: A Délbácska története (1920–1929)
[Erdélyi Magyar Adatbank]

Hornyik Miklós: A Délbácska története (1920–1929)

I. KORSZAKVÁLTÁS UTÁN
Magyar lapok
a Szerb—Horvát—Szlovén Királyságban
A „Szervezett Munkás” irodalompolitikája című tanulmá-
nyában Bori Imre sajtótörténeti kutatásaink irodalomtörté-
neti jelentőségére hívta fel a figyelmet: „A jugoszláviai
magyar nyelvű sajtó története még feldolgozatlan, a szó leg-
szorosabb értelmében ismeretlen. Ismerjük ugyan legmarkán-
sabb jelenségeit, legfontosabb kiadványait, de a bennük fel-
halmozódott szépirodalmi vonatkozású, tehát irodalomtörténe-
ti érdekű anyag rendszeres feltárása még el sem kezdődött.”3
E tanulmányát Bori Imre 1966-ban publikálta; idézett
megállapításait az elmúlt időszak eredményeinek tükrében né-
miképp módosítani lehet.
A jugoszláviai magyar sajtó középponti szerepet játszott
a jugoszláviai magyar irodalom kialakulásában, irodalomtörté-
neti szempontból tehát csakugyan elsőrangú a fontossága. A-
datainak számbavételét, közleményeinek elemzését, jellegének
(jellegváltozatainak) leírását mégsem emiatt tekintjük sürge-
tő feladatunknak. Hírlapirodalmunk társadalmi, gazdasági,
politikai és közösséglélektani adalékai hasonlíthatatlanul
fontosabbak az irodalomtörténetieknél. A jugoszláviai magyar
kisebbség mindennapjaiban, politikai és társadalmi harcaiban
nem az irodalmi művek és mozgalmak, hanem a napi- és a heti-
lapok töltöttek be tudatformáló szerepet. Különösen így volt
ez az államfordulat évétől kezdve a királyi diktatúra kikiál-
tásáig terjedő időszakban.4 Szenteleky Kornél kisebbségi ön-
tudatú irodalmi programját a korabeli magyar lapok — első-
sorban a Délbácska — kisebbségvédelmi ideológiája készítette
elő.
Pastyik László Sajtótörténetünk nyílt kérdései című í-
rásában olvashatjuk: „...a legfontosabb forrása a legújabb-
kori történelemnek az újság, a folyóirat. A sajtótörténeti
kutatásokat nem nélkülözheti egyetlen társadalmi tudomány
sem: a történelem, a szociológia, a gazdaságtan, vagy más
részről az irodalom-, művészet- és zenetörténet mind igényt
tart rá, hogy csak néhányat említsünk...”5 E sarkított fo-
galmazást kutatómunkánk lehetőségei diktálták. A modern
történettudománynak, a szociológiának, a gazdaságtannak stb.
nem feltétlenül és nem is mindig a sajtó a kútforrása. Ese-
tünkben azonban szinte kizárólag a hírlapok. A két háború
közötti kisebbségi élet intézményei ugyanis magánkezdeménye-
zésre s magántőkéből alakultak meg, a családi irattárak és
levéltárak későbbi szétszóródása és az állami levéltárak a-
nyagának szakszerűtlen vagy nagyon is tudatos szelektálása


következtében a vonatkozó dokumentumok nagy része véglegesen
megsemmisült — az újságok viszont megmaradtak.
A jugoszláviai magyar sajtó megbízhatóan pontos bibliog-
ráfiája, a napi- és a hetilapok, a folyóiratok és más idő-
szaki kiadványok adattára és könyvtári lelőhelyjegyzéke mind-
máig nem készült el, csupán néhány részmunka tájékoztat er-
ről a területről. Az első, említésre érdemes összefoglalás
Triva Militar Štampa u Vojvodini. Pregled istorijske grade
című, 1939-ben publikált munkája volt, amely a dunai bánság
hivatalos lapjának 1939. évi 2—8. számában látott napvilá-
got. Ezt követte később Vuk Dragović Srpska štampa između
dva rata I. Osnova za bibliografiju srpske periodike 1915—
1945 című adattára, amelyet a Szerb Tudományos Akadémia Tör-
ténettudományi Intézete adott ki 1956-ban. Mindkét műben
megtalálhatjuk a vajdasági magyar sajtó adatait is.
A későbbiek során a kutatók figyelmét egy-egy művelődé-
si centrum hírlapirodalmának a bemutatása kötötte le, s olyan
adatokat tettek közzé, amelyek a két említett összegező mun-
ka hiányosságaira derítették fényt. 1964-ben a zombori (Iz-
ložba 100 godina semborske štampe. Izdaje Državni arhiv i
„Somborske novine”. Prosveta, Sombor, 1964. — Bibliografija
somborske periodike: 13—30. l.), 1973-ban és 1979-ben a
szabadkai. (Kolozsi Tibor: Szabadkai sajtó (1848—1919), A
Szabadkai Munkásegyetem kiadása, 1973; és: Kolozsi Tibor:
Szabadkai sajtó (1919—1945), Forum Könyvkiadó 1979), 1976-
ban és 1977-ben az újvidéki (Bogdan T. Stanojev: 150 godina
novosadske štampe 1825—1975, Narodna Biblioteka, Novi Sad,
1976; és: Mr. Milana Bikicki—Ana Kaćanski: Bibliografija
novosadske štampe 1824—1918, Biblioteka Matice srpske, No-
vi Sad, 1977), 1983-ban pedig a pancsovai sajtó bibliográ-
fiája jelent meg (Dimitrije—Mita Rankov: Bibliografski
pregled listova i časopisa štampanih u Paričevu u periodu
od 1868. do 1941. Prilozi za monografiju, Istorijski arhiv
Pančevo. Grafičar, Kovin, 1983.).
Beszédes adatokat találhatunk ezekben a résztanulmányok-
ban. Vuk Dragović például 130 olyan magyar lap adatait dol-
gozta fel, amely a két háború közötti időszakban, pontosab-
ban 1915 és 1945 között a mai Vajdaság területén jelent
meg.6 (Korábban jórészt csak emlékezetből készültek ilyen
kimutatások; A magyar sajtó című, 1941-ben publikált tájé-
koztatójában Fekete Lajos mindössze 44 magyar újságról tett
említést.)7 Vuk Dragović adataival szemben Kolozsi Tibor
összesen 102 olyan magyar lapot sorolt fel, amely Szabadkán
jelent meg, vagy amelyet szabadkai nyomdák állítottak elő a
két világháború közötti időben.8 Nem kétséges persze, hogy
ebben a korszakban Szabadka volt a magyar nyelvű lapkiadás


központja,9 csakhogy Szabadkán kívül még huszonhárom hely-
ségben jelentek meg magyar lapok több-kevesebb rendszeresség-
gel, ugyanebben az időben.10
Az évtizedek során nem csupán érdektelen, alkalmi újsá-
gok merültek feledésbe; napilapok és folyóiratok is szép
számban. A jugoszláviai magyar szellemi élet kiváló ismerője
és szervezője, Csuka Zoltán például még 1941-ben is azt állí-
totta, hogy Újvidéken „a békeidőkben nem volt (magyar) napi-
lap, a sorsfordulat idején indult meg a Délbácska, mely ma
Reggeli Újság néven jelenik meg.”11
Újvidéken a békeidőkben is volt magyar napilap, az Új-
vidéki Hírlap. Számunkra azonban fontosabb e puszta ténynél
az, hogy Újvidéken az első világháború előtt igen sok magyar
lap jelent meg, közöttük néhány jól szerkesztett, rendszere-
sen megjelenő hetilap is.12 Ezek szerkesztői és munkatársai
a húszas években is folytatták munkájukat.13
A Délbácska megalakulása
és működési feltételei
A szerb katonaság 1918 novemberében fegyveres küzdelem
nélkül elfoglalta Bácskát, Bánátot és Baranyát, és másfél év-
vel a békeszerződések becikkelyezése előtt hozzálátott a ma-
gyar államjogi status quo felszámolásához.14 Ekkor vette
kezdetét a jugoszláviai (azaz, 1929. január 6-áig: a szerb—
horvát—szlovén királyságbeli) magyarság kisebbségi élete.
A szövetséges hatalmak oldalán harcoló szerb katonaság,
a korábban megalakult szerb nemzeti tanácsok segítségével,
hetek alatt elbocsátotta a helyükön maradt magyar főtiszt-
viselőket, ideiglenesen vagy véglegesen megszüntette a ma-
gyar iskolákat, eltávolította a magyar címfeliratokat, és
eltiltotta a magyar nyelv használatát. A magyar és a német
lapokat sorra betiltotta, s a legtöbbjük számára ez olyan a-
nyagi csapást jelentett, hogy a későbbi, viszonylag nyugal-
masabb években sem indulhattak újra.15
Csupán néhány adat tanúskodik arról, hogy a szerb kato-
naság bevonulása és a trianoni békeszerződés (1920. június
4.) törvénybe iktatása közötti, átmeneti időszakban a mai
Vajdaság területén magyar nyelvű lap megjelent. A szabadkai
Bácsmegyei Napló néhány számáról van szó, csakhamar azonban
ezt a lapot is betiltották.
Újvidéken 1919 folyamán történt ugyan lapindítási kí-
sérlet,16 a helyi hatóságok azonban csak 1920 decemberében
engedélyezték egy magyar napilap kiadását.
Ez volt a Délbácska.
Első száma 1920. december 12-én látott napvilágot. Ki-
adását a belügyminisztérium rendeletére a városi tanács
hagyta jóvá.17
Az új magyar napilap az újvidéki katolikus hitközség
anyagi támogatásával jelent meg.18 Fáth Ferenc, a város


apátplébánosa és „társai” biztosították az alaptőkét a megin-
dításához, s Fáth Ferenc és az újvidéki magyar értelmiség
gyűjtötte össze a pénzt a lapengedély kiváltásához is.
Fáth Ferenc és „társai” egyféle — pénzügyi értelemben
nem profitáló — részvénytársaságot alapítottak; körülbelül
500 újvidéki magyar értelmiségi személyenként 100—500 dinárt
adományozott a lapalapítás céljaira, úgyhogy a Délbácska
200 000 dinár kezdőtőkével kezdte meg működését.19 Ezenkívül
valamennyi adományozó egy évre előfizetett a lapra,20 néhány
helybeli cég pedig — a Krámer Testvérek Vasárugyára, a Wág-
ner Testvérek Fűszernagykereskedése, valamint Dietzgen Imre
és Fiai Fűszer- és Vaskereskedése — állandó havi juttatást
folyósított a szerkesztőségnek. Tomán Sándor emlékezése sze-
rint vidéki papok is gyűjtötték kisebb összegeket a Délbács-
kának, működése egész ideje alatt.
Fáth Ferencen kívül még hét alapító tagja volt a vállal-
kozásnak: Horváth Lajos újvidéki református lelkész, Fábry
Bertalan újvidéki evangélikus lelkész, dr. Szlezák Rezső új-
vidéki ügyvéd, Ábrahám János helybeli könyvkereskedő, Beck
János könyvkötő, valamint Irsai Antal és Palásti György új-
vidéki szőlősgazdák.
Az első szám egyik apró felhívása arról tájékoztat, hogy
a részvénygyűjtés a későbbiekben „tovább” folyt. Az első e-
lőfizetők: az első „részvényesek” feladatuknak tekintették az
alaptőke gazdagítását, és szervezőmunkát folytattak annak ér-
dekében, hogy az újvidéki magyar napilap fennmaradása anya-
gilag biztosított legyen.21 Csekély terjedelme ellenére, a
Délbácska hétköznap is egy teljes oldalon közölt hirdetéseket,
s ezzel fedezni tudta nyomdai kiadásainak egy részét.
Egy másik közleményéből arról értesülünk, hogy a lapnak
nem csupán Újvidéken, hanem másutt is voltak támogatói. 1920.
december 15-én például a kiadóhivatal a következő felhívással
fordul az érdekeltekhez: „Minden helybeli és vidéki részvé-
nyesünknek a Délbácskát néhány napig mutatványképpen küld-
jük...”22
A Délbácska ún. részjegyeinek kérdéséről a későbbiekben
csupán egy alkalommal ad hírt a szerkesztőség: a lap 1923.
június 27-ei számában közli, hogy a pénzlebélyegzés (a koro-
na dinárra való átszámítása) s a súlyos gazdasági helyzet
miatt a lap igazgatósága kénytelen volt úgy határozni, hogy
„a részjegyek névértékét 100 korona helyett 100 dinárra”
emelte fel. Az igazgatóság ez alkalommal minden részvényest
felkért, hogy „a régi és új részjegyék között fennálló 300
koronás különbséget a lap kiadóhivatalában haladéktalanul
befizetni szíveskedjenek.”23
A Délbácska politikai napilap volt, azzal, hogy hétfőn
nem jelent meg. Az indulás évében egy-egy számának ára 2,
a havi előfizetésé 40, a negyedévié 120, a félévié pedig


240 korona volt. A gazdasági helyzet súlyosbodásával fokoza-
tosan megdrágult: 1923-ban például már háromszoros áron áru-
sították.24
Szerkesztősége Újvidéken, a Templomudvar 2-es számú há-
zában rendezkedett be — vallójában a katolikus hitközség egyik
irodáját használták az újságírók a délutáni és az éjszakai ó-
rákban, hogy ne kelljen bérleti díjat fizetniük. A kiadóhiva-
talig Sándor régens utca 39-es számú házában rendezkedett
be.25 1923 májusában a kiadóhivatal a szerkesztőség szomszéd-
ságába költözik,26 1928 júniusában pedig a szerkesztőség
és a kiadóhivatal is új épületbe, a Péter király utca 30-as
számú épületébe kerül át, az Ábrahám-féle könyvkereskedés
fölött nyer elhelyezést.
A Délbácska első-felelős szerkesztője dr. Szlezák Rezső
újvidéki ügyvéd volt.27 Dr. Szlezák 1920. december 12-étől
1923. április 30-áig töltötte be ezt a tisztséget.
1923 májusától egészen 1929. november 30-áig — a lap u-
tolsó számáig — Tomán Sándor felelt a szerkesztésért, később
a kiadásért is. Tomán megalapításától kezdve belső munkatársa
volt a Délbácskának; fiatalon is tapasztalt újságíró, már
1918-ban az újvidéki Porond egyik szerkesztője.28
A kiadótulajdonos kezdetben a már említett társulás:
Fáth Ferenc és Társai. (Egyébként 1921-ben az újvidéki új
városi tanács tagjainak névsorában is ott szerepel Fáth a-
pátplébános neve.)29 Később, 1924 novemberétől a lap kolo-
fonjában a Délbácska mint Lapkiadó Vállalat szerepel, 1926
októberétől pedig már csak ennyit olvashatunk az impresszum
szövegében: „Szerkesztésért és kiadásért felel Tomán Sán-
dor.”30
Megalapítása idején az újvidéki magyar napilapot az új-
vidéki Čamprag Könyvnyomdában,31 1921 áprilisától a Guten-
berg Könyvnyomdában,32 1924 májusától Farkas József és Dür-
beck Könyvnyomdái Műintézetében,33 1928 szeptemberétől pedig
Komlós Márton Uránia Nyomdai Műintézetében és Kiadóvállalatá-
ban állították elő.34
A lap szerkesztői és munkatársai a következők voltak:
dr. Szlezák Rezső (1920—1923), Tomán Sándor (1920—1929),
Császár Géza (1921—1925), Kottász Aladár (1924—1929), And-
rée Dezső (1925—1929), Szabó Sipos Ferenc (1925—1929) és
Csuka Zoltán (1929). Néhány hónapig, 1921 őszétől 1922 ele-
jéig Velislav Spasić is a szerkesztőség kötelékében dolgo-
zott.
Ezeket az adatokat Tomán Sándor közlése alapján rögzí-
tettük, mivel a lap közleményeinek nagy többsége névaláírás
nélkül jelent meg.
Tomán Sándor emlékezése szerint a Délbácska tudósítója
volt Zomborból Aleksandar Radićević (1923—1924) és Kührner
Béláné (1927—1929), Becséről Cziráky Fetter Imre (1920—
1929), Nagybecskerékről Kelemen János és Dániel Gy. László


(1920—1929), Temerinből Kováts Antal (1920—1929), Szabadká-
ról Búzás László (1927—1929), Belgrádból Mika Radosavljevic
(1921—1923), néhány hónapig Lusztig Nándor, majd Lefkovics
Ernő (1923—1929), Zágrábból pedig Vladimir Turkalj (1921)
és Pufics Ottó (1921—1925).
Újvidékről és Vajdaság más helységeiből mások is tudó-
sították a lapot egy-egy eseményről, megmozdulásról. Több-
nyire tanítók és tanárok. S azokban az években egy-egy hiva-
tásos újságíró egyidejűleg több lapnak is „állandó” (külső)
munkatársa volt. Mayor József például a Bácsmegyei Naplónál
dolgozott, de a Délbácskának is írt cikkeket; Hamm Ferenc a
Deutsches Volksblatt cikkírójaként működött, de szinte belső
munkatársa volt a Délbácskának is; Fekete Lajos a Délbácska
irodalmi rovatát szerkesztette, s ezzel párhuzamosan szer-
kesztője volt az újvidéki Kis Újság című napilapnak is.35
Az egyik lapközleményből arról tájékozódhatunk, hogy a
kezdetektől egészen 1926 novemberéig Benedek Árpád hírlapíró
volt a Délbácska budapesti tudósítója,36 később pedig Belo-
horszky Lajos küldte írásait a magyar fővárosból.37
Minden látszat ellenére a Délbácskának nem volt mai ér-
telemben vett kiterjedt, hivatásos tudósítószolgálata. A
szerény anyagi lehetőségek ennek megszervezését nem tették
lehetővé. A szerkesztőség tagjai azonban minden terepi utat
felhasználtak arra, hogy a vidéki városokban és falvakban
felkutassák a lap lehetséges tudósítóit.38
Végül néhány adat a Délbácska terjedelméről, rovatairól,
példányszámáról.
1920 decemberétől 1921 novemberéig a Délbácska hétköz-
nap négy, vasárnap pedig hat oldalon jelent meg. 1921 novem-
berétől némileg bővül a terjedelme: hétköznap hat-, vasár-
nap nyolcoldalas lesz.39 Némi ingadozások után40 1925 au-
gusztusától hétköznap nyolc, vasárnap pedig tíz oldalon pub-
likálja cikkeit, s 1925 szeptemberétől vasárnaponként tizen-
két oldal a terjedelme.41 Karácsonyi számai általában gazda-
gabbak: 1928-ban például a karácsonyi száma 36 oldalon jele-
nik meg, külön képes melléklet kíséretében.42
Szerkezete és rovatbeosztása megjelenésének nem egész
tíz esztendeje alatt alig-alig módosult.
Első oldalán a legfontosabb bel- és külpolitikai ese-
ményeket közölte. Többnyire az országgyűlés munkájáról s a
pártharcok pillanatnyi állásáról számolt be. Mindennap kö-
zölt vezércikket is, rendszerint a hazai, ritkábban a külföl-
di eseményekről. Második oldalán az Innen—onnan rovat köz-
leményei, vegyes hazai és külföldi hírek kaptak helyet. Har-
madik oldalán a Hírek rovat kishírei (művelődés, közgazda-
ság, sport, tőzsde) és az újvidéki vonatkozású információk
jelenték meg. Negyedik oldalán a Nyílt-tér rovat, reklámok


és apróhirdetések következtek.
A lapban állandó rovat szerepét töltötték be a rovat-
címmel nem jelölt, „vonal alatti” tárcák, krokik és újság-
novellák.
1925 szeptemberétől a zsúfoltan közreadott híranyagot
új rovatok szerint csoportosítja a szerkesztőség.43 Ezek az
új vagy részben új rovatcímek: a Kisebbségek; a Művészet; az
Irodalom; a Mozi; a Színház; a Szláv lapszemle; A hét humora;
a Keresztrejtvény; a Törvényszék; a Grafológia; a Rádióműsor;
A Délbácska képei; és a Mezőgazdaság. Mellékletei közül — u-
gyancsak 1925-tól kezdődően — A Délbácska vasárnapi mellék-
lete, A gyermekek karácsonya és a Hírek Szlavóniából című
„kis újság” érdemel figyelmet.44
A Délbácska ún. fejlécét — vagy ahogyan akkoriban ne-
vezték: „lapfejét” — a bécsi Angerer és Göschl Kliségyár ké-
szítette.45
A szerkesztőség irattára, a lap cenzúrázott cikkeinek
kéziratanyaga és kiadóhivatali kimutatásai a második világ-
háború végén teljességgel megsemmisültek.46 Ilyen okokból
nem készíthetünk tüzetes kimutatást példányszámának alakulá-
sáról és földrajzi elterjedtségéről.47 Annyi azonban bizo-
nyosra vehető — Tomán Sándor és Vuk Dragovic adatai is ezt
erősítik meg —, hogy hétköznap 2500—3000, vasárnap olykor
3000—4000 példányban jelent meg.
S bizonyos az is, hogy Újvidéken és környékén, főképp
Újvidéken és Temerinben olvasták. Lényegében mindvégig regi-
onális színezetű újvidéki lap maradt, csupán a községi, a
tartománygyűlési és az országgyűlési választások idején ju-
tott el a távolabbi, kis lélekszámú magyar falvakba és kis-
városokba.48
A szerkesztés elvei
Fennállása során nem módosultak a lap szerkesztési el-
vei. Első számának megjelenésétől kezdve jellegzetesen ki-
sebbségi öntudatú újságként működik — a meglepő csak az,
hogy ezt az irányvételét egészen a királyi diktatúra kikiál-
tásáig meg is tudta óvni.
A szerkesztőség már első programcikkében világosan ki-
fejti, milyen szerepet szán az újvidéki magyar napilapnak,
milyen szerkesztési elvek irányítják munkájában:
„Két évi szünet után újból megindul városunkban a ma-
gyar újságírás, hogy a magyar újságolvasó közönség egy ré-
góta kifejezett, eddig azonban még ki nem elégített óhajának
tegyen eleget. Mert azok a magyar újságok, melyek a Vajdaság
területén megjelennék, céljaikban, törekvéseikben és szelle-
mükben a vajdasági magyarságnak nagyrészt idegenék és attól
távol állnak. Egy oly hírlapot akarunk tehát nyújtani, amely
írásában és irányában a magyarság érzelmeivel és lelkével
rokon, amely úgy ír, ahogyan ez a magyarság érez és gondol-


kodik.
Ez az újság a Délbácska.
Az az új helyzet, melyet a békeszerződés teremtett és
amely által a magyarság az S.H.S. állam területén nemzeti-
séggé vált, azt bizonyos feladatok elé állította, hogy a kö-
zösség érdekeivel nem ellentétes, ezétől azonban mégis kü-
lönböző külön érdekeit és céljait a törvényes rend alapján
állva és a törvényes korlátokat soha át nem lépve megvaló-
sítsa.
Nem politikai érdekeket és célokat értünk itt, mert az
a meggyőződésünk, hogy egy államban élő különböző fajok és
nemzetiségek felett álló általános és egyetemes közérdekek
és közcélok köré a csoportosulás nem történhetik nyelvi kü-
lönbségek szerint. Bár ugyanazon nemzetiséghez, de más és
más társadalmi rendhez vagy osztályhoz tartozó egyedek ugyan-
azon politikai pártban össze nem fémek, mert a tömörülés po-
litikai célok köré osztály- és rendi érdekek szerint törté-
nik.
Ezen politikai célok mellett lehetnek azonban a gazdasá-
gi és kulturális élet terén oly célok, melyek általánosak,
nem is függnék a társadalmi osztálytagosulástól, hanem egy
nemzetiségnek sajátos, külön céljait képezik. Az ily célok
köré való csoportosulás nyelvi, illetve nemzetiségi alapon
már történhetik anélkül, hogy az illető nemzetiség az álta-
lános államérdekkel vagy a törvényes renddel összeütközésbe
jönne.
Az ilyen gazdasági és kulturális, tehát nem politikai
természetű, sajátosan magyar célok és érdekék elérése, ápo-
lása és védelme végett a vajdasági magyarságnak is egységbe
kell tömörülnie.
Ennek a tömörülésnek szószólója és az ily ügyekben a
magyar közönség tanácsadója, felvilágosítója, oktatója és i-
rányítója akar lenni a Délbácska.
Erre vállalkoztunk.”49
Hogy a Délbácska programja átgondolt szerkesztőségi
program volt, ezt a körülményes fogalmazásmód sem homályosít-
ja el. Említettük: a lap megalapításának igénye már 1919-ben
felmerült. Az újvidéki katolikus hitközség s a nem csekély
számú részvényjegyzők tábora minden bizonnyal több alkalommal
is foglalkozott a kiadandó újság „irányával”, szerkesztéspo-
litikai elveivel — valószínűnek látszik, hogy e tanácskozások
leszűrt lényege fogalmazódott meg az első szám programcikké-
ben.
A bevezető néhány sorban a szerkesztőség megfogalmazza
a korabeli vajdasági magyar sajtó negatívumait. Minthogy a
lap később is gyakran bírálja a vajdasági magyar újságírást,
érdemes ennél a mozzanatnál elidőznünk.
A programcikk lényege: a kisebbségi és az álkisebbségi
sajtó közötti különbség.50
A szerkesztőség megítélése szerint a vajdasági magyar
újságok „céljaikban, törekvéseikben és szellemükben a vajda-
sági magyarságnak nagyrészt idegenek...” Mi lappang e jelző
mögött? Mészáros Sándor Položaj Mađara u Vojvodini 1918—1929
című monográfiájában azt írja, hogy a Délbácska a katolikus
egyház befolyása alatt állt, a lap munkatársai önmagukat
„tisztavérű” nemzeti harcosoknak és „fajtiszta” magyaroknak
tekintették, a többi vajdasági magyar lap pedig a Délbácska
szerint „zsidó kezekben volt”.51 Ezúttal nem térnénk ki Mé-
száros Sándornak arra a megállapítására, hogy mennyiben volt
döntő a lap szerkesztéspolitikájában a „fajtisztaság” kér-
dése. Erről a későbbiekben lesz szó. Tagadhatatlan azonban,
hogy már programadó írásában is és későbbi vitacikkeiben is
a Délbácska következetesen kitartott amellett, hogy a vajda-
sági magyar sajtó jelentősebb hányada idegen célok, idegen
törekvések és idegen szellemiség szolgálatában áll.52
A Délbácskát a katolikus hitközség támogatása hívta é-
letre. Érthető tehát, hogy egyértelműen a katolikus vallás,
a katolikus világszemlélet és a katolikus erkölcs oldalán
állt. Valamennyi közleményének ismeretében mégsem minősít-
hetjük klerikális lapnak. Politikai—nemzetkisebbségi újság
volt. A vallás, a katolikus hit tárgyalása szerkesztéspoli-
tikájának csak marginális jellemzője: a felekezeti iskolák,
az egyházmegyei hírék, a katolikus egyház és az egyházi anya-
nyelvűség kérdései foglalkoztatják ugyan a lap szerkesztősé-
gét, de csak elenyészően kevés közleményt publikál ebből a
tárgykörből.53
A Délbácska nem felekezeti, nem is „fajbiológiai”, ha-
nem kisebbségpolitikai értelemben állt szemben a vajdasági
magyar sajtó nagyobb hányadával. Egykét cikkének rejtettebb
hangsúlyából bizonyos fokú antiszemitizmus is kiolvasható,54
a lényeget illetően azonban a kisebbségvédelem frontján he-
lyezkedett szembe pl. a szabadkai Bácsmegyei Naplóval, az új-
vidéki Vajdaság című napilappal és más vajdasági magyar új-
ságokkal.
Megjelenésétől kezdve a szabadkai Bácsmegyei Naplót te-
kintette legnagyobb ellenlábasának. Álláspontja szerint a
Bácsmegyei Napló álkisebbségi lap, nem foglalkozik a jugosz-
láviai magyar kisebbség legfontosabb problémáival, üzleti
érdekeknek rendeli alá az igazmondás és a politikai őszinte-
ség követelményét, egyszerűbben fogalmazva: hátat fordít a
félmilliós jugoszláviai magyarság létkérdéseinek.
Ez lehet a rövid összegezése a vajdasági magyar sajtó
szerkesztőségi bírálatának is.
A másik kérdés, amelyet a programcikk megfogalmaz, a
kisebbségi sajtó és a sajátosan kisebbségi érdekek védelme.


Ebbe az írásban, miként a későbbi kilenc év folyamán is, a
Délbácska következetesen kitart az állampolgári lojalitás,
az „államhűség” elve mellett. Az általános államérdek és a
törvényes rend alapján állva kifejti azt a véleményét, hogy
vannak úgynevezett külön kisebbségi érdekek, amelyek nem áll-
nak ellentétben a társadalmi közösség érdekeivel, de amelyek 
„külön”, „sajátos” kérdések, s amelyek osztálytagozódásra,
vagyoni helyzetre, politikai meggyőződésre való tekintet nél-
kül egy-egy nemzetiséget egészében érintenek. Ha körülménye-
sen is, a szerkesztőség megfogalmazza a lap „külön kisebbsé-
gi programjá”-t, kisebbségi öntudatot hirdet, és kisebbségi
önvédelmi harcra rendezkedik be.
A programcikk szerzője (feltehetőleg dr. Szlezák Rezső
felelős szerkesztő) tudatában volt annak, hogy a világnézet,
a politikai pártállás kollízióban van a nyelvi—nemzeti jel-
legű összefogás és egységesülés eszméjével, ennek ellenére
a kisebbségi „tömörülés”-t kikerülhetetlennek tartja. S a
nyelvi és nemzeti szempontú egységesülést elválasztja az
össztársadalmi politikai érdekék és célok problémakörétől.
A Délbácska meghirdeti pártok feletti és „politikamentes” 
programját, két évvel később azonban az Országos Magyar Párt
céljait és politikai érdekeit visszhangozza.
Mélységesen politizált szerkesztőségi állásfoglalás volt
tehát az első programcikk is. S fel kell figyelnünk a lap
küldetésének felnagyítására: a Délbácska ugyanis nem csupán
szószólója kívánt lenni a jugoszláviai magyarság érdekeinek,
de „tanácsadója, felvilágosítója, oktatója és irányítója” 
is. Így válik érthetővé Mészáros Sándor már idézett bírála-
ta, bár némileg másféle hangsúllyal. A Délbácska lappangó
antiszemitizmusa, amelyről már ejtettünk szót, nem „faji”,
némileg talán vallási-felekezeti, hangsúlyosabban azonban
kisebbségvédelmi-politikai természetű állásfoglalás volt.
Maga a lap sohasem bonyolódott a „fajtisztaság” vagy a „faj-
védelem” hínárjába.55 Ennek igazolására igen sok olyan cik-
két idézhetnénk, amely az ún. névelemzési sérelmekről, a
nemzetiségi statisztikákról, a magyar anyanyelvű és zsidó
származású iskolai tanulók elhelyezéséről szól.56 A szer-
kesztőség tisztában volt azzal, hogy a Vajdaság területén
élő emberék, így a magyarok legkevésbé sem „fajtiszták”, s
hogy név- vagy „vér”-elemzéssel ezen a földrajzi térségen
sehova sem lehetne eljutni.
Programadó cikkében és későbbi vezércikkeiben is a szer-
kesztőség valósággal kioktatja a jugoszláviai magyarságot a 
„gerinces” politikai magatartás kérdésében. Az érzelmi be-
folyásolás minden eszközével arra törekszik, hogy megteremt-
se az „egységes” jugoszláviai magyar nemzetiségi tömböt. A
Szerb—Horvát—Szlovén Királyságban a nemzeti kisebbségeket


számtalan súlyos sérelem érte, s az önvédelmi harcot és sé-
relmi politikát folytató újvidéki Délbácska, a szabadkai
Hírlap és néhány más újság tudatosító munkájának következmé-
nyeként a két háború közötti időszakban ki is alakult a ju-
goszláviai magyarság kisebbségi öntudata. Ez föltétlenül fi-
gyelembe veendő közösséglélektani tényező; Szeli István A
magyar kultúra útjai Jugoszláviában című tanulmányában beha-
tóan foglalkozott ezzel a kérdéssel, s megállapításait a Dél-
bácska valamennyi vonatkozó közleménye teljes mértékben iga-
zolja.57
Az újvidéki magyar napilap a későbbiek során több ve-
zércikket, kommentárt és jegyzetet szentel a lap szerkeszté-
si elveinek ismertetésére. Hosszadalmas volna felsorolni a
makacsul ismétlődő tételeket, amelyek tömör fogalmazásban
vagy bonyolultabb okfejtéssel a jugoszláviai magyar sajtó
egységteremtő szerepéről, a kisebbségi magyar öntudat jelle-
géről, a kisebbségi magyar sajtó helyzetéről szólnak.58 A
Délbácska különösen a választások idején ostorozza a vajdasá-
gi magyar sajtó „liberális”, azaz: megalkuvó voltát, és nem
idegenkedik attól sem, hogy önnön példaadó magatartására i-
rányítsa a figyelmet.59
A szerkesztés gyakorlata
Az újvidéki magyar napilap szerkesztési gyakorlata nem
vizsgálható önmagában. A két háború közötti időszakban a kor-
látozó rendelkezések többé-kevésbé valamennyi ellenzéki be-
állítottságú lapot egyaránt érintették.
A lapok úgynevezett előzetes cenzúrája a Szerb—Horvát
— Szlovén Királyságban már 1919 első felében a közigazgatási
hatóságok, majd fokozatosan az ügyészségek hatáskörébe ke-
rült. Abból állt, hogy az újságok kefelenyomatát az ügyész-
hez kellett benyújtani engedélyezés végett.60
A Szerb Fejedelemség területén az alkotmány 13. parag-
rafusa szerint a sajtó szabad volt, cenzúra csak háború,
mozgósítás és statárium idején lépett életbe. Az SzHSz Ki-
rályságban nem a szerb alkotmány 13. paragrafusát alkalmaz-
ták, hanem „szigorú előzetes cenzúrát gyakoroltak... a ma-
gyar, német, olasz és horvát lapokkal szemben.”61
Csáky S. Piroska Sajtóviszonyok Vajdaságban (1918–1929)
című tanulmányában áttekintést adott a korabeli sajtótörvé-
nyek vajdasági alkalmazásáról. Adataiból megtudjuk, hogy
1925-ig a mai Vajdaság területén az 1914. évi magyarországi
sajtótörvényt alkalmazták. Később a jugoszláv sajtótörvény
volt érvényben; a királyi diktatúra kikiáltása után tovább-
ra is ez a (némileg módosított) sajtótörvény szabta meg a
szerkesztőségek munkáját.62
Teljesen érdektelen ismertetnünk az 1914. évi magyaror-
szági, az 1925. évi SzHSz Királyság-beli sajtótörvények té-
teleit, a királyi diktatúra vonatkozó dokumentumait. Tétele-
sen ugyanis a sajtószabadság minden egyes törvényben benne
foglaltatott, a megszorító rendelkezések pedig csak nagy ál-
talánosságban szabályozták a lapok működését. Az időszaki
sajtót a mai Vajdaság területén a közigazgatási hatóság és
az ügyészség legjobb belátása szerint cenzúrázta, arról nem
is beszélve, hogy a kisebbségi lapok szerkesztőségét a naci-
onalista szervezetek támadásaitól a rendőrség nem védte meg.
A Délbácska ellen is több merényletet követtek el „is-
meretlen” vagy nagyon is jól ismert tettesek. 1922. november
18-án a nacionalista „felelőtlenkedők” megtámadták a szer-
kesztőséget, „de ez a támadás nem sikerült”63. 1922. decem-
ber 1-jén, a szerb—horvát—szlovén egyesülés évfordulóján
bombamerényletet követtek el a Délbácska szerkesztősége el-
len, és tettleg bántalmazták a szerkesztőség tagjait. A 
„Zasztava” a felelőtlenkedők ellen című cikkében a szerkesz-
tőség teljes egészében idézi a Zastava című újvidéki szerb
napilap 1923. október 25-i írását, amelyben a Délbácska és a
Deutsches Volksblatt elleni merényletekkel foglalkozott. A
Zastava a nacionalista szervezetek megalakulását, „amelyek
valóban terrorista szervezetek voltak, kezdettől fogva bi-
zalmatlansággal szemlélte”. Az Orjuna nacionalista szerve-
zet megalapításáért Svetozar Pribičević minisztert tette fe-
lelőssé, a szervezet tevékenységét „fascista” terrorral azo-
nosította, és követelte, hogy a magyar és a német lap elle-
ni támadások ügyében ismét indítsák meg a vizsgálatot.
Fél évvel később a Délbácska egyik szűkszavú közlemé-
nyéből arról értesülünk, hogy az újvidéki államügyészség a
büntetőperrendtartás 101. paragrafusa értelmében megszüntet-
te a bűnvádi eljárást ebben a tárgyban, mivel „a helybeli
rendőrségnek nem volt módjában eddigi vizsgálatai folyamán
a tettest kinyomozni, s mivel a további vizsgálattól ered-
ményt várni nem lehet...”64
1924 áprilisában rövid hír jelenik meg a lap tőzsdei
tudósításának alján: az újvidéki törvényszék vizsgálóbíró-
ja „ma határozatot kézbesített Jevgyevics Dobroszlávnak, az
Orjuna tartományi szervezete elnökének. A határozat szerint
az a vád, amely szerint Jevgyevics Dobroszláv részt vett
volna a Délbácska ellen intézett és minden részletében is-
meretes fegyveres támadásban (mely alatt dr. Szlezák Rezső
akkori felelős szerkesztőt életveszélyesen megsebesítették),
nem volt bizonyítható, miután a brutális eset koronatanúi
a rendőrségen tett első vallomásukat általuk meg nem neve-
zett okok miatt a vizsgálóbíró előtt visszavonták.”65
Bűn és bűnhődés... című vezércikkében 1925 februárjában


így ír a szerkesztőség: „Voltak idők, nem is olyan régen,
két-három évvel ezelőtt, amikor Novisad és a Vojvodina han-
gos volt a felelőtlenek duhaj lármájától... Novisadon har-
minc állig felfegyverzett fiatalember hatolt be a Délbácska
szerkesztőségébe, ahol súlyosan megsebesítették dr. Szlezák
felelős szerkesztőt, s hogy még emlékezetesebbé tegyék láto-
gatásukat, teljesen szétrombolták a redakció felszerelését.
Megtámadták a szuboticai Hírlapot és bombát helyeztek a Dél-
bácska épületének egyik ablakába is.” A cikkíró kertelés nél-
kül kimondja: a Délbácska elleni terrortámadás egyik részve-
vője Bona Mandić újvidéki joghallgató volt, akit a rendőrség
egy másik kihágási ügyben vizsgálati fogságba helyezett. Man-
dić, írja a Délbácska, „talán még azt is megmondhatja, hogy
ki volt az a közel harminc felbuzdult fiatalember aki egy-
szer szétrombolta a Délbácska szerkesztőségét...”66
Másfél évvel később, 1926 augusztusában egy lapközle-
mény arról tudósít, hogy augusztus 24-e óta rendőrposztok
őrzik a Délbácska és a Bácsmegyei Napló szerkesztőségi he-
lyiségeit. A szerkesztőség kemény szavakkal ítéli el az új-
vidéki nacionalista szervezetek működését: „Valószínűleg ez-
zel akarják bizonyítani, hogy a fasiszta terror nemcsak más
országokban, hanem nálunk is érvényesülhet.” A tiltakozás-
nak végül az lett az eredménye, hogy a belügyminiszter „szi-
gorú vizsgálatot ígért az újságíró szövetség elnökének”, és
hogy a rend fönntartása érdekében az újvidéki rendőrség el-
rendelte a Délbácska és a Bácsmegyei Napló újvidéki szer-
kesztőségének hatósági védelmét.67 Egy nappal e közlemény
megjelenése után arról tudósít a Délbácska, hogy az újvidé-
ki rendőrség letartóztatta Slavko Mihić és Đura Bajić orju-
násokat, „a magyar lapok szerkesztőségei ellen elkövetett me-
rénylet miatt”. A furcsa csak az, hogy már másnap arról ír,
hogy az újvidéki rendőrség házkutatást tartott a Délbácska
szerkesztőségében.68
Az újvidéki magyar napilap munkatársai sorozatos zakla-
tásoknak voltak kitéve. A rendőrhatóság egyetlen esetben sem
állapította meg a támadások elkövetőinek bűnösségét, viszont
több alkalommal is elrendelte — mint utóbb kiderült: teljesen
indokolatlanul — a házkutatást a szerkesztőség helyiségeiben.
1926. augusztus 27-én a következőt olvashatjuk a Házkutatás
szerkesztőségünkben című információban: „Gyakov rendőrkapi-
tány azonnal megkezdte a házkutatást, és a szerkesztőségben
levő lapok közül elvitt három bécsi, négy szegedi és két
nyíregyházi lapot, azzal indokolva, hogy ezektől megvonták
a postai szállítás jogát. Miután mi nem tudhatjuk mindazon
lapok névjegyzékét, amelyektől megvonták a postai szállítás
jogát, és a lefoglalt lapokat keresztkötésben postán kap-
juk... mi vagyunk a legkevésbé felelősek azért, hogy ezen


lapokat megkaptuk. A postán van meg a kitiltott lapok névso-
ra, és ezért a postának nemcsak joga, hanem kötelessége is
visszatartani és megsemmisíteni azokat a lapokat, amelyektől
megvonták a postai szállítás jogát”.
Az érvelés meggyőző. Annál is inkább, mert Újvidék város
rendőrfőkapitányi hivatala 501/1926. szám alatt ezt közölte
a szerkesztőséggel: „A Szerbek, Horvátok, Szlovének Királysá-
ga alkotmányának 11. szakasza alapján elrendelem az Önök he-
lyiségének átkutatását, mert az a gyanú áll fenn, hogy ott
külföldön nyomtatott különböző nyomtatványok vannak, amelyek-
nek behozatalát az állam területére megtiltotta a belügymi-
nisztérium.”69 A belügyminiszter rendeletét nem a Délbácska
szerkesztősége, hanem a Posta szegte meg — erről a rendőrfő-
kapitányi hivatal is tudomást szerzett, mégsem a Posta, ha-
nem a szerkesztőség ellen tett „megfelelő” intézkedéseket.
1927 januárjában arról tudósít a lap, hogy újabb házkutatást
tartottak a rendőrség emberei, ezúttal nem csupán a Délbács-
ka szerkesztőségében, hanem a lap kiadóhivatali főnökének és
egy munkatársának lakásán is. Érdemes ezt a tudósítást kissé
hosszabban idéznünk: „A noviszadi rendőrség politikai osztá-
lya tegnap délután házkutatásokat tartott Noviszadon. Délu-
tán 2 órakor Gyakov Alekszandar rendőrkapitány egy rendőrsé-
gi tisztviselő és egy detektív kíséretében megjelent Nagy
Győzőnél, a Délbácska kiadóhivatali főnökénél, és házkuta-
tást rendezett nála, bizonyos magyarországi irredenta röpi-
ratok után kutatva. Miután semmiféle irredenta kiáltványt
nem találtak nála, lefoglalták a Délbácska levelezését, és
bevitték a rendőrségre, este felé hét órakor azonban vissza-
adták.” Délután Tomán Sándor felelős szerkesztő jelenlétében
a rendőrség átkutatta a szerkesztőség helyiségeit, de semmi-
féle „irredenta vagy nemirredenta kiáltványt” nem talált. 
„Ugyanekkor házkutatást tartottak Fekete Lajosnak, lapunk
költőmunkatársának a lakásán is, ahonnan több költeményes
kötetet, néhány költeményének kéziratát és magánlevelezését
vitték el Irredenta röpiratokat természetesen itt sem ta-
láltak.”70
A szerkesztőség vezércikkben kommentálja az eseményt:
a feljelentésék özöne legfeljebb a rendőrségnek adhat mun-
kát, amely ezek alapján eljárni kénytelen; „Az alaptalan
denunciálások nekünk nem árthatnak.” S a végkövetkeztetés:
„A Délbácska nagyon jól tudja, hogy sokan szeretnék elnémí-
tani, mert ezzel elnémítanák a jugoszláviai magyarság élő
lelkiismeretét is. Ez a tudat vezeti minden lépésünket... E-
zért dolgozunk, ezért tűrünk el sok mindent, és ezért fogunk
vigyázni mindig arra, hogy sohasem adjunk alkalmat megalapo-
zott feljelentésre.”71
1927 szeptemberében az újvidéki rendőrség ismét házku-


tatást tart a szerkesztőségben. A feltevés ismét az, hogy a
szerkesztőségben „államellenes iratok és olyan lapok vannak,
amelyeket nem szabad az országba behozni és.. terjeszteni.”72
A közegek ezúttal is hiábavaló munkát végeztek.
1927 februárjában a lap arról ad hírt, hogy a törvényha-
tósági bizottság keddi közgyűlésén az ellenzéki szónokok kon-
centrált támadást intézték a Délbácska ellen, s megállapítot-
ták, hogy a lap „a város (Újvidék) félhivatalos lapja”. A
szerkesztőség elzárkózik ettől a minősítéstől: „... a Délbács-
ka sohasem volt a város félhivatalos lapja, s egyáltalán nem
vindikálja magának ezt az egyébként semmi esetre sem diffa-
máló elnevezést. A Délbácska kizárólag a magyarság érdekeit
szolgálja, s teljesen távol áll bármilyen hivatalos jellegű
megbízatástól”.73 Hogy egyébként a magyar napilap csakugyan
nem volt még „félhivatalos” státusban sem Újvidék város lapja,
azt nem csupán a helybeli nacionalista szervezetek (az Orjuna
és a Srnao), és nem csak a helyi rendőrség ténykedése igazol-
ja.
1923 decemberében Tomán Sándor felelős szerkesztőt ki-
tiltják egy nyilvános újvidéki törvényszéki tárgyalásról.74
Bíró és újságíró című kommentárjában a Délbácska részletesen
beszámol az incidensről: Tomán Sándort a mondvacsinált „kém-
kedési” perekről szóló tudósításai miatt utasították ki a
törvényszékről, jóllehet semmi olyat le nem írt a lapban, ami
a törvényszéki tárgyalásokon el nem hangzott volna.75
Tomán Sándort Fekete karácsony... fehér karácsony című
vezércikkének76 néhány kitétele miatt — illetve, ahogyan a
szerkesztőség írta: e vezércikkének egyik inkriminált kife-
jezése miatt — 3000 dinár fő- és 2000 dinár mellékbüntetésre
ítélték.77 (Hogy az 5000 dináros összpénzbírság körülbelül
mennyit jelentett abban az időben, megállapíthatjuk egy egy-
szerű adatból: 1926-ban a Délbácska évi előfizetése 480 di-
nár volt, vasárnapi számának ára pedig 2 dinár.)78 E jogerő-
re emelt ítélet azonban eltörpül a Délbácska ellen indított
sajtóperek mellett.
1926 novemberében Tomán Sándort öthónapi fogházbünte-
tésre ítélték Állam és polgár című vezércikke miatt,79 1927
márciusában pedig egy telefonon leadott tudósítás közlése
miatt háromhavi fogház és 3000 dinár pénzbírság lett a bün-
tetése. Később azonban kiderült, hogy Állam és polgár című
vezércikke miatt a Délbácska felelős szerkesztője nem ítél-
hető fogházbüntetésre: „Sajtóügyekben nem alkalmazható a
szerb büntető törvénykönyv 103. paragrafusa, hanem csak a
sajtótörvény. A cikk megjelenésekor, 1924 januárjában... még
az 1914. évi magyar sajtótörvény volt érvényben.” Tománt a
vád alól felmentik.
1928. január 4-én a Délbácska felelős szerkesztője bevo-
nul az újvidéki ügyészség fogházába, „sajtóperből támadt fog-
házbüntetésének kitöltésére”. Négy hónapig ül börtönben a
Fekete karácsony... fehér karácsony című vezércikkének megí-
rása és közlése miatt.80 (Ez az írás egyébként a Délbácska
szokásos „sérelmi” cikkeinek sorába tartozik: felpanaszolja
a magyar kisebbség hátrányos megkülönböztetését, és nosztal-
gikusan említi az államfordulat előtti időket.)
Az újvidéki magyar napilapot nem csupán a sajtóperek és
az „állam elleni gyűlöletszítás” híreiből ismerte meg a vaj-
dasági olvasóközönség.81
Dobroslav Jevđević, az Orjuna tartományi szervezetének
vezetője, a Vidovdan című lap szerkesztője (ő szervezte meg
1923-ban a fegyveres álarcosok támadását a Délbácska ellen)
1926. augusztus 27-én „fényes nappal, a városháza előtt tett-
leg inzultálta” Kottász Aladárt, a Délbácska munkatársát.
Jevđević két orjunás társaságában öklével Kottász arcába
csapott, „majd a botjával akart végigvágni rajta, de munka-
társunk, akinél még sétabot sem volt, hogy védekezhetett
volna, a városházában keresett menedéket...”, írja a Dél-
bácska.82 A támadás felháborodást kelt a városban, kiváltja
a szerb újságírók tiltakozását is. Az újvidéki Zastava, a-
mely egyébként igen gyakran bírálta a Délbácska cikkeit, ve-
zércikkben ítéli el a nacionalista kilengést. 83
Alaptalan vádak nyomán az első években a Délbácska be-
szüntetésére is sor került.84 A szerkesztőség tagjait bekí-
sérték a rendőrségre, ott „vizsgálati fogságban” tartották
őket, s a lap kiadása tíz napig szünetelni volt kénytelen.
Tomán Sándor évekkel később írja meg, hogy Jovan Banjanin
újvidéki rendőrfőkapitány „saját, házilag készített sajtó-
törvénye értelmében egyszerűen „megtiltotta” a Délbácska
további megjelenését.”85 E lapbetiltásnak az idézett szer-
kesztőségi hír az egyetlen fellelhető nyoma.
A szerkesztőség megfélemlítésére szolgáltak egyéb in-
tézkedések is.
1925 decemberében az újvidéki rendőrfőkapitányság embe-
rei őrizetbe vették Császár Gézát, a Délbácska szerkesztő-
jét, és még aznap, a délutáni órákban kiutasították az or-
szágból, oly módon, hogy rendőri őrizettel vonatra ültették,
és „átküldték” Ausztriába.86
A szerkesztőség vezércikkben foglalkozott a kitolonco-
lással, és későbbi híreiben is több alkalommal hangsúlyoz-
ta: „...sem ő (Császár Géza), sem mi nem tudjuk teljes ha-
tározottsággal, hogy tulajdonképpen miért utasították ki.
Legfeljebb gondoljuk...”87 Stanoje Mihaldžić újvidéki ren-
dőrfőkapitány 1925. december- 10-én azzal indokolta meg Csá-
szár kiutasítását, hogy egyrészt: már két évvel korábban is


ki akarták utasítani, másrészt: „Császár további itt-tartóz-
kodása nem kívánatos az állam szempontjából”, harmadrészt pe-
dig: „...megtudtuk, hogy nem a mi államunk polgára...”88 
Császár Géza valóban emigránsként tartózkodott Jugoszláviá-
ban, cselekvő részese volt a jugoszláv megszállás alatt ki-
kiáltott Pécs—Baranyai Szerb—Magyar Köztársaság közéleté-
nek, Újvidéken azonban épp azokban az években több mint száz
baranyai politikai emigráns lelt menedékre, akiket magyaror-
szági politikai szereplésük miatt az SzHSz Királyság nem
szolgáltatott ki Magyarországnak.
1925 december 16-án Császár Géza levelezőlapot ír a
szerkesztőségnek, és tudatja kollégáival, hogy „az osztrák
hatóságok nem akarják átvenni”.89 A Délbácska néhány hónap-
pal később arról ad hírt, hogy a Magyarországra érkező (va-
lójában Magyarországra toloncolt) újságírót letartóztatták,
a budapesti főkapitányságról Pécsre szállították, mert „a ju-
goszláv megszállás alatt megjelent Baranyai Magyar Újság cí-
mű lapba szélsőséges szocialista elvekre mutató cikkeket
írt”90.
Fekete Lajos költőt hasonló sors érte. Fekete pécsi
menekült volt; politikai cikket nem írt, költőként azonban
nagy tekintélyt vívott ki magának a jugoszláviai magyar iro-
dalmi életben. Csuka Zoltán híradásából tudjuk, hogy Fekete
Lajost, a Délbácska költő-munkatársát, irodalmi szerkesztő-
jét „...1929 decemberében kiutasították Jugoszlávia terüle-
téről, s családjával együtt áttették a határon”.91
A Délbácska kisebb-nagyobb sajtópereinek felsorolásától
eltekinthetünk, egy részük ugyanis bírósági felmentő ítélet-
tel zárult,92 és nem módosítják az újvidéki magyar napilap
működési feltételeiről alkotható képet. Az újvidéki magyar
napilap ellen többnyire az újvidéki rendőrség, néhány eset-
ben újvidéki magyar és szerb lapok tették feljelentést.93
Volt rá példa, hogy „izgatási per”-t indítottak a szerkesz-
tőség ellen egy-egy magyarról szerb nyelvre rosszul lefor-
dított kifejezés miatt.94 A Délbácska felelős szerkesztőjé-
nek vagy egy-egy munkatársának majd minden évben akadt egy-
két sajtópere (1925-ben például a Bácsmegyei Napló a fel-
peres). E perek a királyi diktatúra kikiáltása után lezá-
rulnak: 1929 februárjában „királyi amnesztia folytán 16 ki-
rálysértésért elítélt fogoly szabadul ki a noviszádi ügyész-
ség fogházából, s közel 300 királysértési és sajtóperben
szüntetik meg az eljárást”. Ez alkalommal Kottász Aladár, a
Délbácska munkatársa is kegyelemben részesül.95
A lap szerkesztőségi híreiből is sok mindent megtudha-
tunk a korabeli sajtóviszonyokról, a cenzúráról, a Délbácska
működéséről, sőt burkolt politikai tanácsokat is olvashatunk
egy-egy „irodalmi” üzenet után.96 Szerkesztőségi közlemények-


ből értesülünk arról, hogy a Délbácska a hivatalosan elren-
delt állami ünnepek idején olykor hétköznapokon sem jelenhe-
tett meg, a kezdeti időszakban pedig (1920 és 1922 között)
a görögkeleti egyházi ünnepeken egy-egy számát nem nyomtat-
hatta ki.97
Érdemes idézni egy jellemző szerkesztői üzenetet a lap
1924-es évfolyamából:
”SZERKESZTŐI ÜZENETEK.
Temerin. Legmélyebb sajnálatunkra — itt meg nem nevez-
hető okok miatt — a sürgetett ügyben nem járhatunk el.
Rózsa Lili. Verses válaszát nem mutathatjuk meg a „szép
barna szem”-nek. Miért okozna fájdalmat neki?”98
Hogy a szerkesztőség bizonyos értelemben mint tanácsadó
szerv is működött a magyar polgárok ügyes-bajos dolgainak in-
tézésében, erre első ízben a lap 1922. november 16-i számá-
ból következtethetünk. Egy jeligés levélre a szerkesztőség
azt válaszolja, hogy: „Kérdésére ehelyütt nem válaszolhatunk.
Alkalomadtán személyesen.”99 Később több hasonló célzást ta-
lálunk vezércikkekben és más közleményekben. Az Országos Ma-
gyar Párt megalakulása után a Délbácska jogi tanácsadó szerv-
ként vesz részt a választói névjegyzékekkel kapcsolatos igen
gyakori visszaélések orvoslásában.100
A szerkesztőség a lap indításától kezdve tevékenyen
részt vesz a nyomor enyhítésére indított társadalmi akciók-
ban. Támogatja a missziós egyesületek munkáját, eljár a nyug-
díjasok megsegítésében, eredményes gyűjtést szervez az árvíz-
károsultak javára, 1929 februárjában pedig a Zastava, a Vi-
dovdan, a Novisad, a Deutsches Volksblatt és a Bácsmegyei
Napló szerkesztőségével együtt felhívást intéz Újvidék és
Vajdaság lakosságához a nyomor enyhítése érdekében.101 Egy
alkalommal, 1924 szeptemberében egy romániai magyar község
tűzkárosultjai számára indított adománygyűjtési akcióról is
részletesen tudósít, s felhívja olvasói figyelmét arra, hogy
adományokat a szerkesztőség címére is lehet küldeni.102
A szerkesztőség számára egy időben súlyos problémát je-
lentett a lap postai kézbesítése. Tömegesen érkeztek az ol-
vasói panaszok arról, hogy nem kapják meg a lapot, illetve,
hogy az Újvidékhez legközelebb eső falvakban is (például Te-
merinben) csak négynapos késéssel kézbesítik a Délbácskát.103
1925 márciusában odáig fajul a helyzet, hogy a szerkesztő-
ség nyilvános vizsgálat elrendelését kéri: nem csupán az ol-
vasók levelei tűnnek el nyomtalanul, olvashatjuk a követe-
lésben, nem csupán a lap kézbesítése akadozik és késik tel-
jesen indokolatlanul, hanem a lap címére feladott tudósítá-
sok sem érkeznek meg a szerkesztőség címére.104
1925-ben hatósági önkényeskedésről tudósít a Délbácska:
Sajkáslakon és Piroson „elkobozták” a Délbácskát. Juon Opra


sajkáslaki jegyző rendőri fedezettel kiutasította a lap szá-
mait szállító autót a község területéről, Piroson pedig vé-
resre verték azokat a választókat, akik „Délbácskát oszto-
gattak a magyar választópolgárok között”. A Magyar Párt vá-
lasztási küzdelmei idején a temerini telepesek.. („dobrovolja-
cok”) nem engedték meg a Délbácska árusítását.105
A szerkesztőségi hírek közül érdemes idézni egy aprósá-
got a lap 1929-es évfolyamából.
A Délbácska néhány alkalommal rövid tudósítást közölt
az újvidéki zsidó hitközség „belharcairól”, de ellenséges
hangnem nélkül. Utaltunk rá: a vajdasági magyar sajtó „libe-
rális” irányát bírálva egy-két esetben antiszemita türelmet-
lenségének is hangot adott. Később azonban tartózkodóbb,
tárgyilagosabb, úgy is mondhatnánk: udvariasabb lesz. Kiadó-
hivatali érdekei elfogulatlanabb politikát követelték meg:
az újvidéki zsidóságnak jelentékeny szerepe volt a város
gazdasági és kulturális életében. Ezzel is magyarázható,
hogy ellenséges érzület nélkül, tárgyilagosan tudósított a
vajdasági zsidóság életéről, sőt időnként ilyen köszöntőt is
publikált: „Izraelita olvasóinak boldog Újévet kíván a Dél-
bácska szerkesztősége és kiadóhivatala.” Az újévi jókívánság
azért érdemel figyelmet, mert az izraelita naptárhoz igazo-
dott, október 5-én jelent meg a lapban.106
Néhány szót a szerkesztőség rendezvényeiről is. Nem sok
volt belőlük, mindössze kettő. 1921 áprilisában a szerkesztő-
ség újságírónapot szervez Újvidéken, „szegény újságírók, fel-
segélyezésére”, s a bevételt a nevezett célra fordítja.107
1924 februárjában műsoros estet rendez, az újvidéki Beltéri
Katolikus Kör színpadán a helybeli műkedvelők részvételével
bemutatja az Eduárd és Kunigunda című vígoperát, s Kacagó
Est címmel szórakoztató élőújsággal lép a közönség elé.108
A lapban ezután egy-egy humoreszk, vers és szatíra jelenik
meg, amelyet a Kacagó Esten maguk az újságírók olvastak fel.109
1926 december 7-én, a lap megjelenésének közelgő 6. év-
fordulója alkalmából hírt olvashatunk arról, hogy a szerkesz-
tőség az újvidéki Beltéri Katolikus Körben december 11-én
megrendezi a „Délbácska vacsorájá”-t. Három nappal később
arról értesülünk, hogy a tervezett rendezvényt „közbejött
akadályok miatt” a szerkesztőség kénytelen későbbre halasz-
tani. Ugyanitt ezt .olvashatjuk: „A vacsora napját közölni
fogjuk lapunkban.”110 A későbbiek során azonban nincs hír az
est megszervezéséről.
A Délbácska szerkesztősége már 1922 szeptemberében nap-
tárat szándékozott kiadni,111 ezt a tervét azonban csak hat
évvel később valósíthatta meg. 1928 és 1929 novemberében két-
két naptárat adott ki, a vallásos tárgyú Kis Szent Teréz Nap-
tárt és A Délbácska Naptárát. E kiadványok szép nyomdai ki-


vitelben, 10 000 példányban hagyták el a sajtót.112 Nem tar-
tozik dátumszerűen az itt tárgyalt korszakhoz, de említésre
érdemes, hogy 1930-ban — miután a lap már Reggeli Újság né-
ven szerepelt — ismét megjelent A Délbácska Naptára.113
A Délbácska — hogy a lényegre térjünk — a külföldi ese-
mények kommentálásában jórészt a Magyar Távirati Iroda köz-
leményeire támaszkodott. Több adatunk is van arról, hogy a
szerkesztőség a magyar kormány hivatalos információit hasz-
nálta fel napi munkája során,114 de e nyilatkozatoktól füg-
getlenül is, a lap teljes anyagának ismeretében megállapít-
hatjuk, hogy a fontosabb külföldi és magyarországi események
megítélésében a magyar politikai érdekeket tekintette kiin-
dulópontnak.
Elsősorban, de nem kizárólagosan. A Szerb—Horvát—Szlo-
vén Királyság belső eseményeinek alakulását és külpolitikai
tevékenységét (a szomszédos országokhoz: Magyarországhoz, Ro-
mániához, Bulgáriához, Görögországhoz, Albániához, Olaszor-
szághoz és Ausztriához való viszonyát) szántszándékkal sem
ábrázolhatta volna magyar forrásokból merítve. S a húszas
évek derekától kezdve „magyar orientációja” inkább csak i-
gény, mintsem gyakorlat: csupán a kisantant tevékenységének
politikai megítélésében s a jugoszláv—magyar viszony tár-
gyalásában követhető nyomon. Kezdetben tehát jugoszláviai lap
volt, később azonban jugoszláv politikai helyzetet tükröző
lappá vált, olyan értelemben is, hogy mindinkább a hazai ese-
mények kötötték le figyelmét.
A Magyar Távirati Iroda (a Dunaposta Hírlaptudósító Iro-
da), a Magyar Rádió és a postai úton elérhető magyarországi,
csehszlovákiai és romániai magyar lapok híranyagán kívül az
újvidéki Vojvodina Távirati Ügynökség, a belgrádi bel- és
külügyminisztériumi sajtóiroda és a Belgrádi Rádió híranya-
gát közölte, tőzsdei jelentéseit pedig a belgrádi Avala Hír-
ügynökség szolgáltatta.115
Hírvétel szempontjából az újvidéki szikratávíró állomás
is rendelkezésére állt,116 s miután 1923 júniusában az újvi-
déki telefonközpont közvetlen összeköttetést létesített Bu-
dapesttel, a magyar fővárosból is közölhetett friss híre-
ket.117
Az évek során sok olyan vitacikket publikált, amelyek-
ben más lapok politikai álláspontját vagy politikai magatar-
tását tűzte tollhegyre. A jugoszláviai magyar sajtó egység-
teremtő feladatát elvként meghirdette ugyan, a gyakorlatban
azonban nem hajlott semmiféle kompromisszumra, ellenkezőleg,
szinte eleve lemondott a más lapokkal való együttműködés le-
hetőségéről. Ezen a réven sikerült megőriznie szerkesztéspo-
litikájának integritását, de közben elszigetelődött a ju-
goszláviai magyar lapoktól s a vajdasági szerb újságoktól is.


Elutasítóan írt például a Vajdaságról, a Bácsmegyei Naplóról,
a Nova Poštáról, a Kis Újságról, a Narodról, a Zastaváról, a
Jedinstvóról, a Glasnikról, a Vidovdanról, a Balkanról.118
Legnagyobb ellenfelét, a szabadkai Bácsmegyei Naplót lakoni-
kus tömörséggel Gyászmegyei Naplónak nevezte.119 Csupán a
szabadkai Hírlapról, a Magyar Párt e félhivatalos orgánumá-
ról és a becskereki Torontálról volt egy-két elismerő szava.
Elmulasztotta azt a lehetőséget is, hogy a vajdasági ma-
gyarság helyzetére vonatkozó, tárgyilagos hangvételű szerb
lapvéleményeket ismertesse hasábjain. Erre ugyan tett kísér-
letet, a hangsúlyt azonban a negatívumokra helyezte: Szláv
lapszemle című rovatában olyan híreket is kinagyított, ame-
lyeknek nem volt súlyuk, jelentőségük.
Egy példa.
1923-ban az országgyűlési választási harcok idején sú-
lyos sérelem érte az ország nemzeti kisebbségeit. „Ez a tény
nemcsak az érdektelen külföld sajtójában tükröződik vissza,
hanem az európai életközösség szükségét érző jugoszláv lapok-
ban is”, olvashatjuk a lugosi Magyar Kisebbség című folyóirat
egyik számában. „Így a Baseler Nachrichten (nov.9.) hosszan
foglalkozik a választójogától megfosztott jugoszláviai ma-
gyar kisebbséggel. A Magyar Párt tiltakozását ismerteti és
közli a Radikal, s egy szerb újság cikkét is a titkos rende-
letekről, melyek a nem-szlávok választójogát elveszik, de ki-
vételt tesznek a nem-szláv hivatalnokokkal, mert ezek úgy
sem szavazhatnak a kormány ellen. Megállapítja, hogy a vá-
lasztójog megtagadása ellenkezik az alkotmánnyal és a jogér-
zéssel.” A Magyar Kisebbség a továbbiakban részleteket közöl
dr. Dragomir Ikonićnak, a jugoszláviai Köztársasági Párt és
a Jugoszláviai Népszövetségi Liga egyik vezetőjének Jugosz-
lávia négerei című cikkéből (dr. Ikonić írása a Köztársasá-
gi Párt hivatalos lapjában, a belgrádi Republikában jelent
meg):
„Kezdetben nem voltam tisztában vele, hogy ki a fő bűnös
ebben a nyilvánvaló törvénysértésben és a nemzetközi szerző-
dések kijátszásában, de őszintén szólva gyanítottam, hogy al-
kalmasint Marinkovics Vojiszlav lesz az... És nem tévedtem.
Ma, amikor mindennek utána jártam, bámulva állok kabinetfő-
nökének ostoba rendelete előtt, amely szó szerint így hang-
zik: a választói névjegyzékbe fel kell vermi mindazokat a
személyeket, akiknek a választási törvény 9. szakasza szerint
választójoga van, de a nem-szlávok kihagyandók. És rögtön eh-
hez a rendelethez két utasítást csatol. Az első elrendeli,
hogy a közalkalmazottak felveendők a listába, a másik pedig
megengedi a román nemzetiségű állampolgárok felvételét... E-
gyetlen szabadelvű állam sem ismer ilyet. A nemzeti kisebbsé-


geket, azáltal, hogy elrabolták a választójogukat, letaszítot-
ták a gyarmati négerek jogi helyzetébe. Ilyen ország még nem
volt. Az ázsiai kényuraságok színvonalára süllyedt Jugoszlá-
via Wrangel katonáinak megadja a választójogot, és elvonja azt
született polgáraitól. Azért fogadtuk el tehát a békeszerző-
dést, hogy azt egy évvel később egy közönséges miniszter láb-
bal tiporja. És akkor rosszul esik nekünk, ha Nyugaton senki
sem akar velünk tanúk nélkül szóba állni. Felháborodunk, hogy
Nincsics nem jutott be a Nemzetek Szövetségének Tanácsába, s
Uruguay mögött maradtunk, de elfeledjük, hogy ő, Nincsics, o-
lyan országot képvisel, ahol autokrata klikkek megfosztják az
országot a jogállam összes kellékeitől. Szüntelenül toleran-
ciáról és demokratizmusról beszélünk, de félünk attól, hogy
4—5 magyart vagy németet lássunk a parlamentben. Felháborít
bennünket Itália sovinizmusa, de az ő parlamentjében ott ül-
nek a szlovének és a németek is. Az új haza polgáraitól sze-
retetet és odaadást követelünk, de a belgrádi kormány osztá-
lyozza őket...”120
Dr. Dragomir Ikonić írásáról a Délbácska nem vett tudo-
mást, de nem vett tudomást egy sor olyan tanulmányról, nagyobb
lélegzetű cikkről és fontos adatokat tartalmazó elemzésről
sem, amelyek a korabeli jugoszláv sajtóban megjelentek. Fő-
képp a Vidovdan-, a Balkan-, a Vreme-típusú kisebbségellenes-
magyarellenes újságok kirohanásait tűzte tollhegyre, a jóval
gyérebb, tartalmi súlyuknál fogva azonban jelentős, a kisebb-
ségek helyzetét megérteni igyekvő szerb lapközleményekből
csak elvétve közölt szemelvényeket.
Gáj József A délszláv folyóiratok és a kisebbségi kérdés
című, 1926-ban írt áttekintésében olvashatjuk: „...a kisebb-
ségi kérdés fontosságának felismerésében a délszláv közvéle-
mény, még a tudományos is, ma még nagyon elmaradt. Ezt a kér-
dést eddig mint megoldandó problémát nem látta meg, vagy ta-
lán nem is akarta meglátni... Csak a legújabb időkben látjuk
a jelét annak, hogy a délszláv tudomány mégis mintha észre
kezdené venni azt a tényt, hogy a lakosságnak csaknem egyne-
gyede a nyelvi, vagy vallási, vagy faji kisebbséghez tarto-
zik.”121 Gáj József felsorolta azokat a jugoszláv folyóirato-
kat, amelyeket a kisebbségi kérdés szempontjából érdemes volt
figyelemmel kísérni; ezek: a Novi Život, a Nova Europa, a
Srpski Književni Glasnik, a Hrišćanski Život, a Nova Revija,
az Učitelj és a Glasnik. Átlapozva a Délbácska évfolyamait,
azt tapasztaljuk, hogy a Glasnik kivételével ezekről a folyó-
iratokról egyetlenegy alkalommal sem írt.122
Az újvidéki magyar napilap foglalkozott az újságírók
szervezeti kérdéseivel, tudósított a jugoszláv újságírók kong-
resszusairól, hírekben számolt be a vajdasági újságíró szek-
ció működéséről.123 Rendre közölte a sajtótörvény tervezeté-


vel kapcsolatos állásfoglalásokat — a Jugoszláv Újságíró
Szövetség nem szűnt meg tiltakozni a sajtócenzúra és más
korlátozó rendelkezések miatt —, de minden tudósításból az
derült ki, hogy az újságírók szakmai egyesülete és szakszer-
vezete nem volt képes jobb belátásra bírni a hatóságot. A
jugoszláv sajtótörténet egy érdekes fejezetét lehetne megír-
ni a Délbácska e tudósításai és kommentárjai nyomán,124 a
szakmai tisztesség és szolidaritás szép példáit idézi egy-
egy közleménye.125
A sajtótörvény megítélésében a haladó jugoszláv lapok —
az ellenzéki sajtó — álláspontját vallotta magáénak.126 Leg-
följebb annyiban tért el ettől, hogy felhívta a figyelmet ar-
ra is: a hatóságok szigorúbban bírálják el a kisebbségi lapo-
kat, mint az ún. többségi sajtót.127
Érdemes megismernünk a kisantant sajtóirodájával kapcso-
latos állásfoglalását is: bepillantást enged a húszas évek
sajtóviszonyaiba.
1920 augusztus 4-én az SzHSz Királyság és a Csehszlovák
Köztársaság szerződéses kötelezettséget vállalt, hogy egysé-
gesen lépnek fel Magyarország követeléseivel szemben, 1921
áprilisában és júniusában pedig ugyanilyen szerződést írt a-
lá Románia és Csehszlovákia, majd Románia és az SzHSz Király-
ság is. Így jött létre az ún. utódállamok szövetsége, a kis-
antant. A kisantant sajtóirodája 1925-ben megalapított sajtó-
ügynökség volt, amely az említett országokban nemzeti bizott-
ságai révén tevékenykedett. Állandó közös sajtószervezet gya-
korlatilag nem létezett. Az említett országok külügyminisz-
teri konferenciáinak megtartása idején az újságírók is tanács-
kozást folytattak; a sajtóirodának az volt a feladata, hogy
népszerűsítse a kisantantot. A nemzeti bizottságok ezen a té-
ren jelentékeny együttműködést fej tették ki. A kisantant saj-
tóirodája 1938-ig állt fenn.128
A Délbácska már 1921 decemberében hírül adja, hogy meg-
született „az utódállamok posta- és távirda egyezménye”,129
1923 októberében arról tudósít, hogy a kisantant újságírói
Kolozsvárott sajtókongresszuson vesznek részt,130 1925. má-
jus 30-án pedig Megalakult az újságírói Kisantant címmel rög-
zíti a szervezet megalakulásának tényét.131
1925 augusztusában Béke és kölcsönös együttműködés cím-
mel arról ír, hogy a kisantant sajtóirodájának sinaiai kon-
ferenciáján dr. Kádár Imre, a romániai kisebbségi sajtószin-
dikátus ügyvezető alelnöke a kisebbségi újságírók nevében dek-
larációt olvasott fel, s idézi a nyilatkozatot:
„Akik ismerik a kisebbségi sajtó hatéves történetét, a-
zok meg fogják erősíteni, hogy a megalakulás pillanatától
kezdve a béke és a kölcsönös együttműködés ügyét szolgáljuk.


Ellenségei vagyunk minden olyan áramlatnak, amely állandósí-
tani szeretné a megtorlás és a bosszú szellemét a népek kö-
zött, és sohasem haboztunk szembeszállani ezekkel az áramla-
tokkal... akkor is, ha- azok a saját népünk soraiból fenyeget-
ték az együttélésre rendelt nemzetek nyugalmát. Híven a ma-
gunk nemzeti kultúrájának hagyományaihoz, szívesen kerestük
és keressük a megismerkedést és kölcsönösséget a néptöbbség
kultúrájával. Híven ahhoz a vezető gondolathoz, hogy az új
államkeretek között is jogunk van etnikai életünk teljes
szabadságához, teljesen egynek érezzük magunkat a néptöbbség-
gel abban, hogy elutasítunk minden revanstörekvést. A kisebb-
ségi sajtó vezetői őszintén hiszik és vallják, hogy a maguk
boldogulása és fejlődése az állam boldogulásától és fejlődé-
sétől függ. S mindenben hajlandók az ország építő és konszo-
lidáló munkásságában részt venni, nem kérve egyebet, mint
etnikai fejlődésük biztosítását az állam keretei között.” 
Csehszlovákia, Románia és az SzHSz Királyság jelenlevő újság-
írói a romániai kisebbségi újságírók deklarációját „lelkese-
déssel és hosszantartó tapssal fogadták”.132
Megtörtént tehát a kísérlet arra, hogy a kisantant saj-
tóirodája a kisantant országai kisebbségi sajtójának is fó-
rumává legyen, a sinaiai egyöntetű lelkesedésnek és hosszan-
tartó tapsnak azonban volt egy szépséghibája. Egy nappal ké-
sőbb a Délbácska kénytelen hírül adni: „a jugoszláv sajtóde-
legáció a szinajai konferencián azt ajánlotta, hogy a szin-
dikátus gyakoroljál cenzúrát” a kisebbségi és általában az
ellenzéki sajtó felett.133 Az újvidéki magyar napilap iró-
niával komnentálja az eseményt; Újságírók cenzúrája című ve-
zércikkében kifejti, hogy a jugoszláv újságírók itthon szün-
telenül háborognak a sajtótörvény szigorúsága s a cenzúra
miatt, a sinaiai értekezleten viszont ők maguk követelték a
cenzúra intézményének meghonosítását. Egy hónappal később
tehát arról tudósít a Délbácska, hogy a sinaiai sajtóértekez-
let „elvi döntést” hozott arról, hogy az SzHSz Királyság
kisebbségi lapjai nem közölhetnek Romániára vonatkozó kedve-
zőtlen híreket — az újságírók tehát egységesen fellépték a
sajtószabadság ellen.134
A kisantant sajtóirodája gyakorlatilag mégsem cenzúráz-
hatta a kisebbségi lapokat. Erről tanúskodik az a tény, hogy
a Délbácska is sorozatosan közölt rendkívül kedvezőtlen cik-
keket Romániáról.135
Az újvidéki magyar napilap nem csupán az újságírók szer-
vezeti ügyeit kommentálta. Ha szűkebb terjedelemben is, de
gyakran foglalkozott a jugoszláviai nyomdászok és grafikai
munkások életével. 1921-ben például hírt ad a jugoszláviai
nyomdászok bérmozgalmáról,136 1923 júniusában pedig beszámol


az újvidéki nyomdászsztrájkról,137 amelynek következménye-
ként a Délbácska ún. sztrájkszámai csak két oldalon jelen-
hettek meg.138 1924 júliusában a grafikai munkások országos
kongresszusáról tudósít, és közli a helyi szervezetek tag-
létszámának adatait.139 Ugyanez év decemberében arról infor-
mál, hogy a nyomdászok általános elkeseredése miatt az SzHSz
Királyságban országos nyomdászsztrájk fenyeget,140 1925 fo-
lyamán pedig együttérzéssel tárgyalja a „vagyontalan munkások
vagyonadójá”-nak paradox kérdését, azt a képtelenséget, hogy
a pénzügyigazgatóság a vagyontalan újvidéki nyomdai munkáso-
kat visszaható érvénnyel az 1923-as esztendőre 5000 dinár
jövedelem- és vagyonadóval sarcolta meg.141 Ugyancsak 1925-
ben megírja, hogy az újvidéki grafikai munkások alkotmány-
ellenesnek minősítették a sajtótörvény-javaslatot, s hogy
egyre növekszik a munkanélküliek száma a grafikai munkások
között: a munkáltatók igen sok jugoszláv nyomtatványt külföl-
dön rendelnék meg, nem pártolják a hazai ipart.142 Egyik köz-
leményéből megtudjuk azt is, hogy 1925 őszén a tartományi
pénzügyigazgatóság a be nem fizetett jövedelmi adó miatt le-
tiltotta a nyomdai munkások fizetését.143
1925. november 5-én a Délbácska hasábjain e megértő han-
got a rosszallás hangneme váltja fel. Terrorizál a nyomdai
munkásság című közleményében tudatja, hogy,az újvidéki nyom-
dászok ultimátumot intéztek munkaadóikhoz,144 később pedig
sztrájkba léptek.145 A szedősztrájk ideje alatt a Délbácska
és a Vajdaság című újvidéki napilap azonos tartalonnal jele-
nik meg (ez volt az egyetlen „érintkezés” a két újság között).
1925. november 6-án az újvidéki nyomdavállalatok sztrájktörő
célú felhívást tesznek közzé a lapban: „Betűszedőket, nyomdai
gépmestereket, munkásnőket és gyakornokokat jó fizetéssel
állandó kondícióba felveszünk. Belépéskor éves szerződést
kötünk.”146 A nyomdatulajdonosoknak a sztrájk letörésére tett
kísérlete azonban zátonyra fut, a nyomdászok kiharcolják jo-
gaikat, s a Délbácska megjelenése zavartalanná válik.147
1927. december 7-én szűkszavú tájékoztatót közöl arról,
hogy a túlságos megadóztatás miatt a grafikai munkások til-
takozó sztrájkba léptek, s „az ország egész területén vala-
mennyi nyomdában egy napig szünetelt a munka”.148
A Délbácska és a vajdasági sajtó
Ha átböngésszük a Délbácska apró közleményeit, hirdeté-
seit, több olyan adatra bukkanunk, amely a két háború közöt-
ti időszak magyar sajtóbibliográfiájának kiegészítését szol-
gálhatja.
1921 áprilisában arról tudósít, hogy Újvidéken Virradat


címmel református hetilap indul,149 ugyanez év decemberében
pedig hirdetést közöl arról, hogy megjelent A Református Ár-
vaházi Naptár, amelyet a református lelkészi hivatalban le-
het megvásárolni.150 1922 szeptemberében a Tomán Sándor
szerkesztette sportlap, az újvidéki Hétfői Újság hirdetését
közli, ugyanez év decenberében pedig a szabadkai Zrínyi Nap-
tár tartalmát bírálja.151 Egy évvel később, 1923 októberében
a magyarkanizsai Szívújság című hitbuzgalmi folyóirat harma-
dik számát ismerteti,152 egy hónappal később két új magyar
hetilap, a szabadkai A Föld-és a zombori Igazság megjelenésé-
re hívja fel a figyelmet.153
1924 februárjában információt közöl arról, hogy a Bács-
Bodrog vármegyei Gazdasági Egyesület és a Gazdák Biztosító
Szövetkezete hosszú szüneteltetés után ismét megjelentette
hivatalos lapját, Az Ugart.154 Ugyancsak 1924-ben bejelenti
az SzHSz Királyság „egyetlen magyar nyelvű szatirikus ri-
portlapjának”, a Viccnek a megjelenését,155 szeptember havá-
ban pedig tudatja, hogy a szerémségi Mosorin faluban megje-
lent a Hitélet című vallásos folyóirat.156 1924. október 18-
án Császár Géza tollából szatirikus cikket olvashatunk a
szabadkai Minerva Nyomda 1925. évi naptárairól: a Jézus Szent
Szíve Naptárról, a Vajdasági Magyar Naptárról, a Petőfi Nap-
tárról és a Gazdák Naptáráról. A bírálat szerint e naptárak
„anyaga jórészt azonos. Csak a borítékrajzokban van lényeges
különbség”.157
1925. április 12-én megjelenik a kisgazdák, a földműve-
sek és az iparosok hetilapjának első száma, a Munka,158 két
hónappal később pedig egy új magyar nyelvű lap, Az Ucca című
riportújság.159 Ugyanebben a hónapban Kimúlt a Kis Újság
címmel ironikus hangvételű hírt olvashatunk a Délbácskában:
„az újvidéki Kis Újság tegnap rövid, de nehéz anyagi szenve-
dések után elköltözött az élők világából”.160
1925 júliusában arról ír, hogy Szombat címmel Szabadkán
megjelent az SzHSz Királyság első zsidó társadalmi, irodalmi
és művészeti hetilapja,161 1926 januárjában pedig arról,
hogy az egyesült szakszervezetek vajdasági vezetőségének
szerkesztésében 1926. január 24-én Egyesült Szakszervezetek
címmel magyar nyelvű szakszervezeti lap jelenik meg.162 1926
februárjában a Revü című színházi, sport-, film- és rádió-
hetilap előzetese következik,163 másfél évvel később pedig a
szabadkai Hétfői Magyar Újság kiadásáról ír, amely szerkesz-
tőségének bejelentése szerint „minden párttól független, kizá-
rólag a jugoszláviai magyarság érdekeiért küzdő hetilap”
lesz.164 1928 februárjában a Csuka Zoltán szerkesztésében meg-
jelenő Képes Vasárnap megjelenéséről,165 1928 októberében pe-
dig az újvidéki Zsidó Élet című, „a vajdasági zsidóság vallá-


si, kulturális és gazdasági életével” foglalkozó hetilap ki-
adásáról tudósít.166 Végül 1929. július 26-án arról tájékoz-
tatja olvasóit, hogy Bácskai Magyar Újság címen „új magyar
nyelvű hetilap indul meg Zomborban az Oblát nyomda kiadásá-
ban.”167
A felsorolt naptárak egyikét sem ismertetik az eddig
közzétett bibliográfiák, Vuk Dragović idézett munkája pedig
az itt felsorolt magyar lapok közül nem említi a Virradat,
A Föld, az Igazság, Az Ugar, a Vicc, a Szombat, az Egyesült
Szakszervezetek, a Hétfői Magyar Újság és a Bácskai Magyar
Újság című lapokat.168
Vajdasági szerb lapok megjelenéséről csak elvétve tudó-
sít a Délbácska. 1921 decemberében a Poljoprivrednik Glas-
nik, 1925 februárjában a Műkedvelők Lapja, 1929 novemberében
pedig az Otadžbina című újság megjelenését rögzíti.169
Lapok megszűnéséről, betiltásáról és elkobzásáról azok-
ban az években igen gyakran ad hírt a jugoszláv sajtó, így a
Délbácska is. 1921 februárjában a Bácskai Hírlap beszünteté-
séről,170 1923 júliusában több horvát lap elkobzásáról,171
ugyanez év októberében pedig két bánáti német lap, az Arbei-
terwille és a Vorwӓrts beszüntetéséről ír.172 1925 februárjá-
ban arról tudósít, hogy elkobozták a szabadkai Hírlapot,173
1925 szeptemberében pedig arról, hogy Hol vagy, István ki-
rály? című közleménye miatt betiltották Csuka János riport-
lapját, Az Uccát.174
1922 és 1927 között arról is olvashatunk a Délbácska ha-
sábjain, hogy az SzHSz Királyság területéről kitiltják a ma-
gyarországi lapokat: 1922-ben a bajai Új Élet és a budapesti
Ébredő Villamos, 1925-ben a Színházi Élet, a Pesti Hírlap, a
Pesti Napló és az összes budapesti napilapok, 1926-ban a
Pesti Napló és a budapesti Újság, 1927 márciusában pedig a
Magyar Detektív és az Új Idők kitiltásáról informál.175
A könyvbehozatallal kapcsolatban mindössze egy hírt
közöl, amely kitiltásra vonatkozik; 1925 októberében megír-
ja, hogy a belügyminiszter „eltiltotta az ország területén.
Drasche Alfréd Lázár Tűzkereszt című könyvének árusítását”.176
1921. január 26-án Újságkiadó hivatalok titkaiból címmel
cikkezik:
„Érdekes statisztikát állítottunk össze a napokban az
újvidéki lapok hirdetéseiről. A statisztika élénk képet nyújt
Újvidék mozgalmas, modem kereskedelmi életéről és arról az
erőteljes küzdelemről, amelyet most a különböző konkurrens
kereskedelmi vállalatok egymás közt folytatnak.
A háború ideje alatt az áru és konkurrencia olyan cse-
kély volt a kereslettel szemben, hogy a kereskedőknek egyál-
talában nem volt szükségük reklámra. Most azonban, amióta az
áruforgalom rendbejött és a külföldi áru beözönlik, a keres-


kedők előtt elsőrendű kérdéssé nőtte ki magát a reklám.
Statisztikánkból megtudjuk, hogy az Újvidéken megjelenő
4 napi- és 8 hetilapban számonként átlag egy és fél hasáb
újvidéki hirdetés jelenik meg, amely hirdetésék hetenként
kb. 180 ezer koronába kerülnek. Statisztikánk pusztán az új-
sághirdetésekre szorítkozott, de ha elgondoljuk, hogy az új-
ságokon kívül még a moziban, naptárakban, plakátokon stb. is
hirdetnek az újvidéki cégek, akkor ezen összeget bátran 260
ezer koronára tehetjük.
Ezen hatalmas összeg megerősíti azon meggyőződésünket,
hogy Újvidék Zágreben és Beogradon kívül a legforgalmasabb,
legnagyobb kereskedelmi gócpont.”177
A Délbácska hétköznap egy oldalon, vasárnap pedig két
oldalon is közölt hirdetéseket. Az újvidéki és a vajdasági
magyar kereskedők reklámhirdetéseikkel is támogatták megje-
lenését, a kereskedelem természetéből következően azonban
nemcsak magyar, hanem igen gyakran szerb cégek is közöltek
hirdetést vagy felhívást a lapban. Nem volt ritkaság a szerb-
horvát nyelvű hirdetés,178 sőt a cirillbetűs felhívás sem a
Délbácskában.179
Törvénybe ütköző közleményeknek az újvidéki magyar na-
pilap nem adott helyet, csupán Nyílt-tér című rovatában ol-
vashatunk sértő hangnemű nyilatkozatokat, ezek azonban a
mindenkori sajtótörvény-játékszabályoknak megfelelően jelen-
tek meg: e rovat közleményeinek tartalmáért a szerkesztőség
nem vállalt felelősséget.
A Nyílt-tér rovatban ilyen tartalmú nyilatkozatok láttak
napvilágot: „Kijelentem, hogy Szabó Jánost sem söröskancsó-
val, sem bármi mással nem ütöttem fejbe... Gottlieb Ferenc
pincér”. A reklámok között mulatságos önméltatásokra bukka-
nunk: „A dinár rohamos emelkedését ha ki akarja használni,
vásároljon Klein Jenőnél, a harisnyakirálynál. Novisad, Jev-
rejska ul. 13”.180 A közlemények többsége nyilatkozat: „A
Vojvodina Távirati ügynökség kötelékéből 1921. január 1-én
kiléptem, ennélfogva a vállalat kötelezettségeiért sem er-
kölcsileg sem anyagilag nem felelek. Adler Sándor, hírlap-
író”.181
A Napi hírek rovatban a vajdasági sajtó munkásairól is
találunk adatokat. 1921 januárjában arról ír a Délbácska,
hogy az ország területéről kiutasították Stella Adorjánt, a
Bácskai Hírlap felelős szerkesztőjét,182 1925 októberében
pedig hírül adja, hogy dr. Dettre Jánost, a Bácsmegyei Nap-
ló főszerkesztőjét a szabadkai rendőrség titokzatos körülmé-
nyek között áttette a határon,183 s hogy két nappal később az
újvidéki újságírók tiltakoztak dr. Dettre kiutasítása ellen.184
1926 márciusában Diószeghy Tibor baranyai emigránst, a Bács-
megyei Napló és a szabadkai Hírlap munkatársát Maribornál át-


tették az osztrák határon, „a Császár-féle kálvária receptje
szerint”.185 Diószeghy kiutasításának azonban nem volt poli-
tikai háttere: elcsábította egy gazdag szabadkai bankár lá-
nyát, és ezzel — a hivatalos indoklás szerint — „visszaélt a
vendégjoggal”. — Nem tartozik szorosan tárgyunkhoz, de ér-
demes megemlíteni, hogy a lap híradása szerint 1926 júniusá-
ban Budapesten letartóztatták a szabadkai Litheraria Hírlap-
terjesztő Vállalat volt igazgatóját, Barna Sándort, aki „a
kommunizmus alatt a Szellemi Termékek Országos Tanácsának a
vezetője volt, és a kommunizmus bukása után Kun Bélával együtt
elmenekült Budapestről”.186
Miként majd minden lap abban az időben, a Délbácska is
közölt hézagpótló — azaz: szövegpótló — furcsaságokat, mulat-
ságos történeteket, érdekes híreket a hírrovatában és másutt
is. Takarékossági okokból több mint négy éven át fényképet
és nyomdai díszeket nem közölt, s a szedéstükör fehér foltja-
it ilyenféle apróságokkal töltötte meg: „Ellopták a rendőr-
őrmester sonkáját”; „Meggyilkolta elvált feleségét, ezután
vőlegényi ruhát öltött és felakasztotta magát”; „Felségsér-
téssel vádolt börtönőr”; „Egyszerre tébolyodott meg a fűtő és
a mozdonyvezető”; „Egy kelebiai asztalosmester felesége i-
gényt tart a lengyel trónra”; „Meghalt a jugoszláv hóhér” 
(Mauser Flórián, aki 35 éves működése alatt 460 delikvenst a-
kasztott fel; Mauser egyébként az Osztrák-Magyar Monarchiá-
ban is ítéletvégrehajtó volt). A külföldi hírcsemegék közül:
„Biztosították az elaggott konstantinápolyi kutyák öreg nap-
jainak zavartalanságát”; „Levetkőztette és feketére mázolta
előkelő útitársnőjét egy angol báró”; és: „Egy amerikai or-
vos páciense tüdejében felejtette a pipáját”.187
*
A Délbácska szerkesztősége tisztában volt azzal, hogy a
regionalizmus nem jelent okvetlenül vidékiességet is; a vaj-
dasági magyar lapokkal folytatott polémiáiban igen gyakran
figyelmeztet az újságírói-szerkesztői mértékérzék fontossá-
gára. Több alkalommal ki is figurázza a vajdasági lapok szen-
zációhajhász és provinciális írásmodorát. Egyik legjobb ilyen
tárgyú szatírája A „jerichói kürt” avagy hogyan kell egy mo-
dern és időszerű újságot szerkeszteni.188 Reszkess, Bácstopo-
la! című paródiájában ezt olvashatjuk: „...a Topolán megje-
lenő Bács Topola és Vidéke című világlap... legutóbbi számá-
ban éles kirohanást rendez Albánia ellen...”189
A szerkesztőség a vajdasági magyar lapokat bíráló cik-
keiben fogalmazza meg a provincializmus elhatalmasodásának
problémáját, a gyakori külföldi hírzárlatok következtében a-
zonban maga a Délbácska is garmadával közölt olyan híreket,
hírfejeket és riportokat, amelyek nemcsak mai szemmel nézve,
de megjelenésük idején is a szerkesztéspolitika kényszerű el-
vidékiesedéséről tanúskodtak. 
24
25

